آشنایی با CPU و انواع آن
امکان ارسال به تمامی نقاط کشور

آشنایی با CPU و انواع آن

CPU چیست؟

پردازنده یا CPU مهمترین بخش هر سیستم کامپیوتری بحساب می‌آید. پردازنده مرکزی کامپیوتر (CPU) به عنوان مغز کامپیوتر عمل می‌کند. به این معنی که محاسبات و اجرای برنامه‌ها برعهده این بخش است.با توجه به اهمیت cpu کاربران باید پیش از خرید در مورد اصطلاحات و ویژگی‌های آن آگاهی داشته باشند.

CPU مخفف کلمات Central Processing Unit به معنای “واحد پردازش مرکزی” می‌باشد . سی پی یو تنها محدود به سی پی یو های کامپیوتر ها نمیشود. بلکه هر نوع ریز پردازنده ای در هر دستگاه الکترونیکی به عنوان واحد پردازشگر مرکزی وظایف خود را انجام دهد حکم مغز دستگاه مربوطه و در نوع خود میتواند یک نوع سی پی یو باشد.

سی پی یو، قطعه ای است که در تمام کامپیوتر ها از جمله رایانه ها و لپتاپ ها و گوشی های هوشمند و تلویزیون و تبلت ها وجود دارد. معمولا تراشه سی پی یو به شکل مربع است و روی بورد اصلی دستگاه ها قرار می گیرد تا با سایر قطعات سیستم در تعامل باشد.

آشنایی با CPU  انواع آن
معرفی سی‌پی‌یو و انواع آن

CPU چه کاری انجام میدهد؟

اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، کار اصلی CPU این است که یک ورودی را از دستگاه‌های جانبی (مثل ماوس، کیبورد، چاپگر و …) یا برنامه‌های کامپیوتری بگیرد و آن را مطابق نیاز، تفسیر کند. خروجی این کار، نمایش تصویر روی مانیتور شما، تایپ، کلیک شدن و …، یا در یک کلام، اجرای برنامه‌هایی است که نیاز دارید.

CPU چه ارتباطی با سرعت رایانه دارد؟

همانطور که قبلا هم گفتیم، CPU مغز رایانه است.بذارید یک مثال بزنیم. اگر یک معادله 2 رقمی ضرب را به یک کودک 9 ساله بدهید، قطعا برای به جواب رسیدن زمان زیادی طول میکشد. اما شما می‌توانید همین معادله را در کمترین زمان حل کنید.در مورد رایانه هم دقیقا به همین صورت است. هر چه سرعت این مغز یا CPU بیشتر باشد، سرعت رایانه افزایش پیدا می‌کند.

سرعت CPU به چه عواملی وابستگی دارد؟
۳ عاملِ فرکانس پردازنده، هسته و حافظه کش، روی سرعت CPU یا همان پردازنده، تاثیر دارند.

1) فرکانس پردازنده
مهم‌ترین عامل در سرعت پردازشگر سیستم شما، میزان فرکانس آن است که با واحد هرتز بیان و به صورت GHz یا گیگاهرتز نشان داده میشود. هر گیگاهرتز برابر با ۱ میلیارد هرتز است. مثلا می‌گویند CPU رایانه شما، 3.5 گیگاهرتز است.یعنی در هر ثانیه (هرتز)، ترانزیستورهای درون سی‌پی‌یو حدود 3 میلیارد و 500 میلیون بار خاموش و روشن می‌شوند! در هر بار روشن و خاموش شدن، پردازش‌های ساده‌ای انجام می‌شود؛ اما همین تعداد بالای دفعات روشن و خاموش شدن است که باعث می‌شود قدرت و البته سرعت پردازنده بالا برود.

2) هسته‌ CPU
مورد پراهمیت و تاثیرگذار بعدی در سرعت CPU، تعداد هسته‌ها است. قبلا فقط پردازنده‌های تک‌هسته‌ای در بازار موجود بودند؛ اما با گذشت زمان و با احساس نیاز به سرعت بیشتر، پردازنده‌هایی با تعداد هسته‌های ۲، ۴، ۸ و حتی ۱۶ هم تولید شدند. با اضافه شدن هر هسته به CPU، باعث دو برابر شدن افزایش سرعت پردازش میشود.

3) حافظه کش (Cache)
دیگر ویژگی مهم و تاثیرگذار روی سرعت سی‌پی‌یو ها، حافظه کش است. این حافظه حدودا در حد چند مگابایت فضا دارد؛ اما همین چند مگابایت فضا، با ساده‌تر کردن کار CPU برای دریافت اطلاعات از RAM، سرعت آن را بسیار بالا می‌برد.در واقع، CPU برای کار کردن همیشه نیاز به اطلاعات اولیه دارد که از RAM دریافت میکند؛ اما با به وجود آمدن کش، CPU می‌تواند اطلاعات را از کش دریافت کند و با سرعت بیشتری عمل پردازش را انجام بدهد.

شرکت های سازنده CPU کدامند؟

دو شرکت بزرگ INTEL و AMD در حوزه ی پردازنده‌های کامپیوتری بسیار پیشرفت کرده اند. هر کدام از این دو شرکت ویژگی‌ها و نقاط ضعفی در مقایسه با یکدیگر دارند. به همین دلیل است که عده‌ای از کاربران سی پی یو AMD و برخی دیگر INTEL را انتخاب می‌کنند.
برند پردازنده اینتل
برند اصلی پردازنده اینتل با نام Core شناخته میشوند که معمولا با عبارت i3, i5, i7 و جدیدترین محصول این شرکت i9 می باشد.هرچه عدد دوم بزرگتر باشد به این معنی است که پردازنده قویتری است. در این صورت core i5 از core i3 قوی‌تر است. میتوانیم بگوییم که core i3 یک پردازنده پایین رده ، core i5 میان رده و i7‌ یک پردازنده حرفه ای می‌باشد.
برند پردازنده ADM
AMD بزرگ‌ترین رقیب شرکت اینتل است. AMD از نظر کیفیت و فناوری، عقب‌تر از Intel حرکت می‌کند؛ اما به‌خاطر قیمت ارزان‌تر محصولاتش، توجه بخش قابل‌توجهی از بازار را به خود جلب کرده است.

راه های تشخیص نسل cpu

اگر میخواهید مدل و نام پردازنده خود را بدانید یا برای شما سوال شده پردازنده سیستم شما نسل چندم است و از این راه متوجه شوید که آیا می توانید برنامه های دلخواهتان را روی سیستم خود نصب کنید، در ادامه با ما همراه باشید.
اغلب بر روی پردازنده‌ها مدل آن ها درج شده اما اگر شما پردازنده دسترسی ندارید می توانید از روی جعبه محصول، مدل آن را متوجه بشید. اما اگر به پردازنده و جعبه آن دسترسی ندارید با استفاده از نصب برنامه CPU-Z می توانید از داخل سیستم عامل خود، مدل دقیق پردازنده را بیابید.
همچنین برای آگاهی از مدل پردازنده‌ اینتل نصب شده روی سیستم خود کافی است، روی This PC یا Computer(بسته به نوع سیستم عامل خود) راست کلیک کنید. پس از باز شدن منو، گزینه‌ی Properties را انتخاب نمایید.
در قسمت View basic information about your computer، بخشی به نام System وجود دارد که اطلاعات پایه‌ در مورد کامپیوتر شما قابل مشاهده است. در این قسمت اعدادی می بینید که نشان دهنده نام پردازنده و اطلاعات مرتبط با نسل آن می باشد.

دیدگاهی ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی میبایست پر شوند.

هفت + 1 =